Strzała wbita w tarczę, dookoła której są 3 napisy: strategy, plans, goals. Poniżej po prawej stronie widnieje napis "strategia biznesu online i jej kluczowe elementy"

Strategia biznesu online i jej kluczowe elementy

„Wizja bez działania, to sen na jawie, działanie bez wizji to senny koszmar”. 

To japońskie przysłowie bardzo trafnie oddaje znaczenie posiadania strategii dla naszego biznesu. Jeżeli mamy jakąś wizję naszego biznesu, wyobrażenie o nim, ale w ślad za tym wyobrażeniem nie idą żadne działania, to to nasze wyobrażenie pozostanie jedynie sennym marzeniem. Natomiast jeżeli działamy w naszym biznesie, ale te działania są chaotyczne, bez żadnego planu, bez wizji tego do czego one mają doprowadzić, to będą one “sennym koszmarem”. Napracujemy się, narobimy, zainwestujemy pieniądze w nasze działania, a one tak naprawdę nie przyniosą nam żądanego efektu. Takie działania bez żadnego planu, strategii będą prowadziły do tego, że nasz biznes będzie stał w miejscu, zamiast się rozwijać. Strategia biznesu, nie tylko tego online, ale tak naprawdę każdego, jest kluczem do osiągnięcia sukcesu.

 

Gdy zaczynamy rozwijać nasze biznesy, wpadamy w wir niezliczonych zadań do wykonania. Natłok napływających z internetu licznych – czasem sprzecznych informacji powoduje, że w końcu nie wiemy czym się zająć, jak się do tego zabrać. I tu przychodzi nam z pomocą strategia oraz plan działania w naszym raczkującym biznesie. 

 

Zacznijmy jednak od samego początku - czym jest ta strategia biznesu?

Strategia biznesowa to nic innego jak mądry plan działania, który pomoże Ci osiągnąć swoje cele w biznesie online. Określa ona, co chcesz osiągnąć, jak chcesz to zrobić i jakie narzędzia Ci w tym pomogą. To jak kompas, który pokaże Ci drogę i pomoże Ci uniknąć zboczenia z kursu.

 

Wyobraź sobie, że prowadzisz swój biznes jak wyprawę górską. Masz cel – szczyt do zdobycia, czyli swoje długoterminowe cele biznesowe. Ale jak tam dotrzeć? Potrzebujesz planu, mapy, która poprowadzi Cię krok po kroku odpowiednim szlakiem. To właśnie jest strategia biznesowa.

 

Jednak aby stworzona przez nas strategia biznesowa była skuteczna, musi składać się z kilku niezbędnych elementów. To one, połączone razem, tworzą spójny i efektywny plan działania. 

Co składa się na skuteczną strategię biznesową?

Strategia biznesowa to niestety ale dość obszerne zakres działań, na który składa się:

Strategia contentowa - czyli strategia treści.

To nic innego jak plan tworzenia i publikowania wartościowych treści, które angażują Twoją grupę docelową i budują rozpoznawalność marki. Treści te mogą obejmować posty na blogu, artykuły, filmy, infografiki, e-booki i wiele innych.

Wartościowe treści informują, edukują i bawią odbiorców, zachęcając ich do odwiedzenia Twojej strony internetowej, social mediów i poznania Twojej oferty.

Pokazują Twoją wiedzę i fachowość, wzmacniając wiarygodność Twojej marki w oczach klientów.

Strategia marketingowa

To plan Twoich działań marketingowych, czyli określenie tego jak promować swoje produkty lub usługi, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Korzystaj z różnych kanałów, takich jak Facebook, Instagram, czy newsletter aby dotrzeć do swoich klientów. Pamiętaj też o tym, aby regularnie publikować treści i angażować swoją społeczność.

Strategia SEO

Co to jest? SEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej i jej treści, aby uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja, tym większy ruch na Twojej stronie i więcej potencjalnych klientów. Niestety SEO jest to proces długoterminowy. Wymaga cierpliwości i konsekwencji, ale może przynieść Ci wymierne korzyści w postaci zwiększonego ruchu na stronie, na Twoich social mediach i większej liczby klientów.

Strategia sprzedażowa

Strategia sprzedażowa to plan, który powie Ci jak sprzedawać swoje produkty lub usługi w internecie. Sprzedaż online to sztuka dotarcia do potencjalnych klientów w sieci i przekonania ich do zakupu Twoich produktów/usług. Przygotowując swoją strategię sprzedażową zawsze analizuj działania swojej konkurencji, aby móc się na ich tle wyróżniać. Pamiętaj też o budowaniu relacji z klientami – nawet po dokonaniu zakupu. Oferuj im doskonałą obsługę posprzedażową, buduj lojalność i zachęcaj do ponownych zakupów.

Skuteczna strategia sprzedażowa pomoże Ci zwiększyć przychody i osiągnąć cele biznesowe.

Jak zatem stworzyć kompleksową strategię dla Twojego biznesu online?

Krok 1 - analiza Twojej obecnej sytuacji

Zanim zaczniesz budować swoją strategię biznesową online, ważne jest, aby dokładnie przeanalizować swoją obecną sytuację. Pierwszym krokiem jest przeanalizowanie, co do tej pory robiłaś w swoim biznesie online. Sprawdź, które działania przyniosły najlepsze rezultaty, a które nie przyniosły oczekiwanych efektów. 

Następnie zastanów się, co jest mocną stroną Twojego biznesu – może masz świetne produkty, doskonałą obsługę klienta lub wyjątkową stronę internetową? Zidentyfikuj też słabe strony, takie jak słaba widoczność w wyszukiwarkach czy niska aktywność na social media. Pozwoli Ci to zrozumieć, nad czym musisz popracować.

Potem przeanalizuj swoich głównych konkurentów. Zastanów się, jak możesz się od nich wyróżnić.

Zbadaj również swój rynek docelowy i zrozum jego potrzeby, preferencje i zachowania. Każdy biznes tak naprawdę powinien zacząć swoje działania właśnie od określenia swojej grupy docelowej oraz określenia profilu swojego idealnego klienta.

Krok 2 - wyznaczenie celów

Jasno określone cele są niezbędne do sukcesu każdej strategii biznesowej. Twoje cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i określone w czasie (SMART). Zamiast mówić „chcę zwiększyć sprzedaż”, powiedz „chcę zwiększyć sprzedaż o 20% w ciągu najbliższych 6 miesięcy”.

Podziel swoje cele na krótkoterminowe i długoterminowe. Krótkoterminowe cele to te, które możesz osiągnąć w ciągu kilku tygodni lub miesięcy, na przykład „zwiększenie liczby obserwujących na Instagramie o 500 osób w ciągu 3 miesięcy”. Długoterminowe cele to te, które wymagają więcej czasu, jak na przykład „stanie się liderem w mojej branży w ciągu 5 lat”.

Krok 3 - tworzenie planu działania

Gdy już wyznaczysz swoje cele, nadszedł czas na stworzenie planu działania, który pomoże Ci je osiągnąć. Stwórz szczegółowy plan, w którym określisz, co i kiedy będziesz robić. Możesz to zrobić w formie kalendarza, w którym zapiszesz, kiedy publikujesz nowe posty na blogu, kiedy prowadzisz kampanie marketingowe, a kiedy analizujesz wyniki. Jest wiele bardzo fajnych aplikacji, które pomogą Ci w zaplanowaniu harmonogramu swoich działań (Trello, Asana, Notion, Google Kalendarz, ClickUp). Możesz też zrobić to tradycyjnie, w papierowym kalendarzu/plannerze. Ja na przykład jestem mimo wszystko tradycjonalistką i mam papierowy kalendarz a także używam najczęściej Trello.

 

W swoim harmonogramie działań powinnaś zawrzeć nie tylko co i kiedy zrobisz, ale również określić, które z tych zadań oddelegujesz – jeżeli możesz sobie na to pozwolić. 

 

Stworzenie kompleksowej strategii Twojego biznesu online to proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Analizując obecną sytuację, wyznaczając konkretne cele i tworząc szczegółowy plan działania, możesz skutecznie rozwijać swój biznes i osiągnąć sukces. Pamiętaj tylko o tym, iż rynek i potrzeby Twoich klientów cały czas się zmieniają. Dlatego też tak ważne jest aby regularnie analizować swoje działania i dostosowywać je do aktualnych warunków na rynku.

 

Jeżeli potrzebujesz pomocy w stworzeniu takiego planu działania, to zapraszam Cię do siebie. Wspólnie opracujemy Twoją strategię i zaplanujemy Twój rozwój.

Leave a Comment